چگونه در ذهن مشتریان کافه‌ها، اولین انتخاب باشیم؟

چگونه در ذهن مشتریان کافه‌ها، اولین انتخاب باشیم؟

برای آن که به پاسخ این پرسش برسیم، ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که اساساً چگونه در ذهن مشتریان کافه‌ها، اولین انتخاب باشیم ؟

در آغاز کسب و کار یک کافی شاپ چگونه توجه مشتری را جلب کنیم و چگونه در ذهن مشتریان کافه‌ها، اولین انتخاب باشیم ؟

این پرسش شامل چند پاسخ اصلی است که آنها را نام می‌بریم و به شرح هر یک می‌پردازیم:

  1. برند سازی از طریق حواس پنج گانه

از آن جا که کافی شاپ از دستهٔ کسب و کارهای خدماتی مرتبط با تغذیه است، برندسازی از طریق حواس پنج گانه بسیار هوشمندانه و در عین حال ساده است.

 

برای آن که در شروع کار کافی شاپ تان، این جسارت را به مشتری بدهید که منوی کافی شاپ شما را نیز امتحان کند، باید توجه او را از طریق حواس پنج گانه اش جلب کنید. مهم‌ترین این حواس، موارد زیر هستند:

 

  • حس بینایی

تمامی مواردی که ظاهر کافی شاپ شما را می‌سازند، زیر مجموعهٔ تحریک حس بینایی مشتری قرار می‌گیرند.

 

اگر می‌خواهید جسارت ریسک کردن را به مشتریان خود بدهید، حتماً ظاهری منحصر به فرد را در ابتدا برای نمای بیرونی کافی شاپ خود، سپس برای دکوراسیون داخلی و بعد از این‌ها، ظاهری منحصر به فرد و خلاقانه برای پوشش کارکنان و چیدمان و ارائه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در نظر بگیرید.

 

دقت داشته باشید که تمامی اینها، تمی مشترک و هماهنگ با یکدیگر و همچنین هماهنگ با نام کافی شاپ و طراحی لوگو شما داشته باشند.

 

جالب است بدانید که انتخاب رنگتم کافی شاپ شما و یا حتی موضوعتم کافه‌تان زیر مجموعه همین حس بینایی قرار می‌گیرند. نمونه‌هایی مثل کافه کتاب یا کافه دوچرخه با دکوراسیونی مربوط به این نام‌ها، می‌توانند در همان نگاه اول، نظر علاقمندان به کتاب خوانی و دوچرخه سواری را به خود جلب کنند.

 

رنگ نیز مبحث مهمی در این زیرمجموعه است. رنگتم کافی شاپ بی شک بهتر است که مرتبط با خوردنی و نوشیدنی و همچنین مرتبط با نام، لوگو و تم کلی کافه باشد. مثلاً انتخابتم رنگ شکلاتی یا فندقی و پرتقالی، می‌تواند بسیار جذاب و اشتها آور باشد.

 

  • حس شنوایی

انتخاب مجموعهٔ موزیک خاصی که همواره مختص کافی شاپ شما باشد، مهم‌ترین راهکار تحریک حس شنوایی مشتریان در برندسازی است.

 

فرض کنید فردی سه بار در طول هفته یا حتی در طول ماه از کنار کافه شما عبور کند و برای مثال هر سه بار صدای ویگن یا محمد نوری را از کافه شما شنیده باشد.

 

این صدا قطعاً برای او یادآور کافی شاپ شما خواهد شد و در اغلب موارد قدرت ریسک را به مشتری خواهد داد که حداقل برای یک بار، محصولات و خدمات کافه شما را امتحان کند.

 

  • حس چشایی

اگر چه برند سازی توسط این حس، بیشتر در مرحله بعدی یعنی نگه داشتن مشتری قرار می‌گیرد، اما شما با انحصار طعم‌ها و مزه‌ها برای کافی شاپ خود، درست مثل همان موزیک، یا همانتم رنگی خاص، جای خود را در ذهن مشتریانتان با طعمی ویژه پیدا خواهید کرد.

 

مشتریان شما نیز با بیان حس و تجربه‌شان نسبت به مزه‌های منحصر به فرد خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های کافه شما، بهترین محرک برای انتخاب شما توسط سایرین هستند.

 

  • حس بویایی

استفاده از یک عطر محرک خاص مثل عطر نوتلا، نارگیل و یا انبه به طور دائمی، در فضای کافی شاپ می‌تواند حس بویایی مخاطب شما را تحریک کند.

 

آن وقت مشتری شما هر کجا و میان هر جمعی که باشد، با استشمام بوی نوتلا یا هر چیز دیگری کهتم بویایی کافی شاپ شما باشد، خاطره حضور در کافی شاپ شما برایش زنده می‌شود و اغلب آن را در جمع بازگو کرده و ناخواسته برای شما مشتریان تازه‌ای می‌فرستد که با اعتماد به یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌شان، برای امتحان محصولات کافی شاپ شما اقدام کرده‌اند. با رعایت این نکات می‌توان تا حدی مطمئن بود که در ذهن مشتریان کافه‌ها، اولین انتخاب باشیم .

 

  1. انتخاب محل مناسب

اگر برای شما امکان دارد، حداقل در شروع کارتان و در زمانی که برای مشتریان ناشناس هستید، محل کافی شاپ خود را در مسیرهای پر رفت و آمد، خیابان‌های اصلی، اطراف دانشگاه‌ها، نزدیک سینما و مراکز خرید و غیره انتخاب کنید. این مسئله خود به خود به انتخاب شدن شما توسط مشتری بسیار کمک می‌کند.

 

پس از آن که با برپایی کافی شاپ خود در یک محل پر رفت و آمد، باعث شدید مشتریان حتی بدون هیچ آگاهی از کیفیت کار شما، به سراغتان بیایند، این شرایط بهترین فرصت است تا شما آن مشتریان یکباره را به مشتریان همیشگی تبدیل کنید.

 

راهکارهای تثبیت مشتری، در ادامه این مقاله، و پس از پایان این مبحث مطرح می‌شود. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

  1. جشن افتتاحیه و پذیرایی رایگان

برای افتتاحیه کافی شاپ تان، دوستان و خانواده خود را دعوت کنید. اجتماع آن‌ها مقابل کافی شاپ شما، توجه مردم را جلب می‌کند.

 

همه از یکدیگر سؤال می‌کنند، آن جا چه خبر است؟ و نزدیک می‌شوند تا جواب سؤالشان را بگیرند. بعد با پذیرایی رایگان شما در حد حتی یک اسکوپ بستنی مواجه می‌شوند.

 

آگه مبحث بعدی، یعنی مبحث تثبیت مشتری را رعایت کنید، همین اولین برخورد و یک اسکوپ رایگان بستنی برای پذیرایی افتتاحیه، کافی است که آن شخص برای همیشه مشتری شما باقی بماند.

 

پس با گرفتن جشن افتتاحیه و پذیرایی رایگان، فرصت یک بار امتحان خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های کافی شاپ خود را برای دیگران فراهم کنید تا مشتریان آینده کافه‌تان را تأمین کنید.

 

پس از آنکه در آغاز کسب و کار خود در یک کافه، با توجه به موارد بالا، توجه مشتریان را جذب کردید و این جسارت و فرصت را برای مشتریان فراهم کردید که یک بار سراغ شما بیایند، باید از آن یک بار حضور آن‌ها، نهایت استفاده را بکنید که همیشه انتخاب اول آن مشتری باقی بمانید.

 

روش‌های تثبیت مشتری

  1. برند سازی

مبحث برند سازی از طریق تحریک حواس پنج گانه، علاوه بر تاثیرات چشمگیری که در جذب مشتری دارد، در تثبیت مشتری نیز بسیار مهم است. این مبحث در عناوین بالا شرح داده شده است.

 

  1. تخصص و خلاقیت

تخصص مهم‌ترین و قطعی‌ترین راهکار برای تثبیت مشتری است. حتماً در حرفهٔ کافه داری و انواع حرفه‌های وابسته و مربوط به آن متخصص شوید و از متخصصین استفاده کنید.

 

کیفیت مسئله بسیار مهمی است که بخش عمده آن از تخصص سرچشمه می‌گیرد. غیر ممکن است شما در کاری تخصص و همچنین خلاقیت داشته باشید و در آن کار موفق نشوید.

 

بخش دیگری از کیفیت محصولات شما بستگی زیادی به مواد اولیه آن‌ها دارد. انتخاب مواد اولیه مناسب نیز کاری است که نیاز به تجربه و تخصص دارد. سایت لترا مفتخر است که با تولید بهترین مواد اولیه کافی شاپ ها، اعم از پودر انواع شربت و بستنی، و همچنین انواع کافی و کاپوچینو، مورد توجه بسیاری از این متخصصین قرار گرفته است.

 

علاوه بر تخصص سعی کنید با تقویت ذهن و پرورش مهارت‌های دستی و فکری، خلاقیت خود را وارد تخصصتان کنید و منحصر به فرد شوید. یک کافی شاپ موفق و پر مشتری، کافی شاپی است که بی نمونه و بکر باشد.

 

  1. مشتری مداری و اخلاق حرفه‌ای

احترام، خوشرویی و مشتری مداری همگی از مواردی هستند که مشتری یک بار سر زده به کافی شاپ شما را برایتان دائمی می‌کنند.

 

حتماً این جمله را شنیده‌اید که:

همیشه حق با مشتری است.

ممکن است به تا حدود زیادی جملهٔ ناعادلانه‌ای به نظر برسد اما یکی از رازهای موفقیت شما همین جمله است. شما باید نهایت تلاشتان را در جهت رضایت مشتری انجام دهید.

به یاد داشته باشید که از دست دادن و یا ناراحت و ناراضی رها کردن یک مشتری، از دست دادن و ناراضی نگه داشتن صدها مشتری است.

 

امیدواریم با مطرح کردن این موارد مهم پیرامون انتخاب اول شدن کافی شاپ شما توسط مشتری، به موفقیت و درآمدزایی هر چه بیشتر شما کمک کرده باشیم.