آیا کاپوچینو باعث بی‌خوابی می‌شود ؟

آیا کاپوچینو باعث بی‌خوابی می‌شود؟

ما در این مقاله قصد داریم در مورد این مسئله که آیا کاپوچینو باعث بی‌خوابی می‌شود صحبت کنیم و اطلاعات کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس تا پایان مقاله با ماه همراه باشید.

در ابتدا ما باید با میزان کافئین موجود در انواع قهوه‌های مختلف اطلاعاتی را به دست آوریم؛ زیرا هر نوع قهوه با هر روش و ویژگی که آماده و تهیه می‌شود، از قهوه‌های دمی تا قهوه اسپرسو، ترک و یا دیگر قهوه‌ها و حتی قهوه‌هایی که بدون کافئین هستند، دارای درصدی از کافئین می‌باشند.

به همین دلیل مراکز تحقیقات و آموزشی بسیاری در این زمینه شروع به فعالیت و بررسی میزان کافئین موجود در انواع قهوه‌ها کردند و اطلاعات کاملی را در اختیار ما قراردادند. پس از انجام آزمایش‌ها دریافتند که میزان کافئین موجود در یک فنجان معمولی قهوه دمی که ۸ اونس ظرفیت دارد، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گیرم است.

اما سؤال مهم دیگری که در این بخش مطرح می‌شود این است که آیا کافئین موجود در انواع قهوه‌ها محرک است؟ و آیا کاپوچینو باعث بی‌خوابی می‌شود ؟ برای پاسخ دادن به این سؤال باید گفت: که این مسئله ارتباط مستقیم و کاملی با ساختمان بدن شما دارد؛ یعنی این‌که بدن هر فرد یک نوع واکنشی خاصی نسبت به کافئین نشان می‌دهد. به این معنا که هر فردی دارای آستانه تحملی نسبت به کافئین است که قطعاً منحصربه‌فرد و مختص به آن فرد است و با فرد دیگری تفاوت بسیار بالایی را دارد. باید بدانید که میزان تحمل شما به کافئین به ژنتیک شما بستگی دارد، ولی باید گفت: از تأثیر عادت نمی‌توان در این زمینه غافل شد.

لازم به ذکر است که بر اساس برخی از مقالات و نتایج به‌دست‌آمده، میزان و مقدار مجاز مصرف کافئین برای هر فرد روزانه چیزی حدود ۳۰۰ میلی‌گرم است. این یعنی معادل ۳ تا ۵ فنجان معمولی قهوه دمی در روز.

البته در آزمایش‌ها دیگری بدین‌صورت آمده است که مقدار کافئین برای هر فرد به میزان ۶ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می‌باشد؛ یعنی یک فرد با ۷۰ کیلوگرم وزن، مجاز است که در روز ۴۲۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کند و دچار عارضه‌ای نشود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در وعده غذایی روزانه ما ممکن است که تنها منبع کافئین ما قهوه نباشد و مواد غذایی دیگری که استفاده می‌کنیم دارای کافئین باشد، پس به این موضوع بسیار دقت کنید تا دچار مشکل نشوید.

پارامترها و معیارهای تعیین‌کننده میزان کافئین موجود در انواع قهوه‌ها

* دانه‌های قهوه روبوستا به میزان دو برابر بیشتر از دانه‌های قهوه عربیکا کافئین دارد. پس می‌توان گفت: که اگر ترکیب قهوه شما از پودر قهوه روبوستای بیشتری تهیه‌شده باشد، پس قطعاً میزان کافئین موجود در قهوه شما از قهوه عربیکا بیشتر خواهد بود.

* میزان و مقدار آسیاب کردن دانه‌های قهوه، در وجود کافئین در آن، تأثیر بسیار زیادی دارد؛ زیرا هرچه قدر که دانه‌های قهوه موردنیاز ریزتر آسیاب شده باشند، سطح بیشتری از آن دانه‌ها در تماس با آب قرار می‌گیرند و قطعاً کافئین بیشتری آزاد می‌کنند. پس نتیجه می‌گیریم که هر چه دانه‌های قهوه‌ی استفاده‌شده ریزتر آسیاب شده باشند و به‌صورت پودر درآمده باشند قطعاً کافئین بیشتری دارند و در هنگام تهیه کردن کافئین بیشتری را آزاد خواهند کرد. برای مثال می‌توان گفت: که قهوه پودری مانند قهوه ترک دارای کافئین بسیار بالایی است و خواص کافئین بیشتری را دارا می‌باشد.

البته نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که اگر شرایط و محیطی یکسان در کنار پارامترهای یکسان مثل نسبت قهوه و آب وجود داشته باشد؛ قطعاً مدت‌زمان تماس قهوه با آب، میزان تلاطم و هم خوردگی و درجه حرارت آب درنتیجه کار بسیار تأثیرگذار خواهد بود؛ به‌گونه‌ای که هرچه مدت‌زمان ترکیب آب با قهوه بیشتر باشد، کافئین بسیار بیشتر و بالاتری از قهوه آزاد خواهد شد.

لازم به ذکر است که در یک آزمایش و بررسی نشان داده‌شده است که در قهوه ترک و اصل به دلیل مدت‌زمان بسیار زیادی که قهوه در آب وجود دارد و در کنار آن به دلیل روست پایین قهوه و درعین‌حال میزان آسیاب بالای دانه‌های قهوه و همچنین این موضوع که پودر آسیاب شده قهوه در زمان نوشیدن تا آخرین جرعه در فنجان قرار دارد؛ می‌توان گفت: که این نوشیدنی به‌طورمعمول دارای بالاترین درصد و میزان کافئین در یک حجم مساوی نسبت به دیگر قهوه‌ها می‌باشد.

* یکی دیگر از عوامل مهم در میزان کافئین موجود در قهوه‌ها، مقدار روست و تفت‌داده شدن دانه‌های قهوه می‌باشد. این‌یک باور غلط و اشتباه است که رواج پیداکرده و افراد گمان می‌کنند که هرچه میزان روست و بو دادن دانه‌های قهوه بیشتر باشد، قهوه‌شان تلخ‌تر و دارای کافئین بیشتری است. لازم به ذکر است که درواقع بو دادن و روست بیشتر دانه‌های قهوه و به‌اصطلاح دیگر تیره‌تر شدن دانه‌ها شاید در مزه و طعم واقعی آن تأثیری بگذارد و باعث تلخی قهوه شود ولی در میزان کافئین موجود در قهوه هیچ تأثیری نخواهد گذاشت و این کار بی‌فایده است.

زیرا برای تغییر شیمیایی در ساختار اصلی کافئین و یا به‌عبارت‌دیگر برای از بین رفتن کافئین موجود دردانه‌های قهوه به دما و گرمایی در حدود ۳۱۵ درجه سانتی‌گراد نیاز است، درحالی‌که بیشترین دما و گرمای استفاده‌شده برای روست و تفت دادن دانه‌های قهوه به‌ندرت به ۲۴۵ درجه می‌رسد. پس اگر شما جز دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید قهوه تلخ و خوبی را تهیه‌کرده‌اید و ژست تلخ خوری گرفته‌اید و خیال می‌کنید که سلطان کافئین دنیا هستید باید بدانید که جز تلخ کردن دهان و کامتان هیچ‌چیز بیشتری به دست نخواهید آورد.

* می‌توان گفت: در قهوه‌های دمی، آب و قهوه حدود ۴ تا ۵ دقیقه با یکدیگر در تماس هستند و همین امر است که قهوه‌ها را در رتبه‌بندی ازنظر کافئین قرار می‌دهد. حال منتظر هستید که بدانید قهوه اسپرسو چه ویژگی دارد و تکلیف آنچه می‌شود؟ پس جالب است که بدانید قهوه اسپرسو به دلیل مدت‌زمان تماس نسبتاً بالایی به‌اندازه ۲۰ تا ۳۰ ثانیه‌ای قهوه با آب، ازنظر میزان کافئین موجود و استخراج‌شده از آن در رده‌ها و رتبه‌های میانی قرار دارد و دارای کافئین نسبتاً پایین و معمولی است.

پس نتیجه کلی و جواب در پاسخ به این سوال که آیا کاپوچینو باعث بی‌خوابی می‌شود به دست می‌آوریم این است با تمام این اعداد و ارقام مختلف نمی‌توان به یک حکم کلی در مورد اثر قهوه بر روی خواب همه‌ی افراد رسید؛ بنابراین اگر شنیدید کسی به شما توصیه کرد که قبل از خواب برای داشتن خوابی آرام یک فنجان قهوه بنوشید، نباید تعجب کنید.