آیا کاپوچینو در لاغری تأثیر دارد؟

آیا کاپوچینو در لاغری تأثیر دارد؟

ما در این مقاله قصد داریم که درباره‌ی نوشیدنی پرطرفدار و بسیار محبوب کاپوچینو صحبت کنیم و اطلاعاتی از این نوشیدنی را در اختیار شما دوستان قرار بدهیم و در کنارش به این موضوع بپردازیم که آیا کاپوچینو در لاغری تأثیر دارد؟

همچنین در این مقاله قصد داریم چند مورد از ویژگی‌های کافئین را برای شما بازگو کنیم تا به‌طورکلی دریابید که به چه میزان باید کافئین و نوشیدنی‌های کافئین دار را در طول روز مصرف کنید و در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید و یا به شنیده‌ها و باورهای غلط خود، بسنده نکنید.

به‌طورکلی می‌توان گفت: که همه‌ی افراد، امروزه به دنبال داشتن هیکل و اندامی مناسب، ایده آل و متناسب با قد و وزن خود هستند. به همین دلیل است که همه افراد تا حدودی مواد غذایی و نوشیدنی‌های چاق و یا لاغر کننده را می‌شناسند و در خوردن آن‌ها برای خود حدومرزی را قرار می‌دهند. حال این سؤال را باید پرسید که واقعاً آنچه افراد در مورد چاق و یا لاغر کننده‌ها می‌دانند درست است؟ پس لازم است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا نظر خود را درباره برخی نوشیدنی‌ها تغییر دهید و به یک باور درست برسید.

نوشیدنی‌های خوشمزه و چاق‌کننده‌ای که کافئین دارند را کمتر مصرف کنید.

امروزه بارها دیده‌شده است که در برنامه رژیم لاغری افراد به‌اشتباه برخی مواد غذایی قرار داده می‌شود. برای درک بهتر این موضوع که آیا کاپوچینو در لاغری تأثیر دارد؟ از چای و قهوه شروع می‌کنیم. این دو نوشیدنی پرطرفدار و روزمره با اعتقادات اشتباه که لاغر کننده است مورداستفاده قرار می‌گیرند ولی لازم است که بدانید کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها، آن‌ها را در دسته نوشیدنی‌های چاق‌کننده قرار می‌دهد.

کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها فواید بسیار زیادی ازجمله بهبود و بالا بردن عملکرد مغز، حافظه، سطح هوشیاری و غیره دارد و ایجاد انرژی مضاعف در بدن می‌کند؛ ولی کافئین در کنار این فواید، معایب و اثرات جانبی دیگری را هم به همراه دارد. در ادامه برخی از فواید ترک کافئین و کمتر خوردن آن‌ها را در اختیار شما دوستان عزیز قرار می‌دهیم:

چند مورد از تأثیرات و اثرگذاری کافئین موجود در نوشیدنی‌های چاق‌کننده بر روی اضافه‌وزن و تناسب‌اندام

  1. کافئینی که طول روز، شما برای لاغری و تناسب‌اندام مصرف می‌کنید نمی‌گذارد شما لاغر شوید. شما با استفاده از نوشیدنی‌های متداول مثل قهوه و چایی که دارای بسیار زیادی از کافئین است، فقط کالری بدن خود را افزایش می‌دهید و درنتیجه در چربی سوزی شما هیچ نقش مستقیمی ندارد.

همچنین برخی از افراد در کنار نوشیدنی‌های خود مثل چای و یا قهوه‌های متفاوت، برای خوش‌طعم کردن و خوش‌مزه کردن آن‌ها از شیرینی‌ها و یا خامه‌ها استفاده می‌کنند و این کار یعنی افزایش کالری، زیرا این‌گونه روند کالری سوزی و کاهش وزن شما کاملاً برعکس خواهد شد و نتیجه عکسی خواهید گرفت.

  1. کافئین‌ها باعث باریک شدن و بسته شدن رگ‌ها و شریان‌های خونی در بدن می‌شوند. به همین دلیل است فشارخون افزایش پیدا می‌کند و باعث بیماری می‌شوند. در این هنگام شما پس از نوشیدن قهوه‌ها و چای بیشتر احساس ناآرامی، اضطراب، تنش و ترس خواهید کرد و اذیت خواهید شد.
  2. درست است که کافئین‌های موجود در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها، سوخت ساز بدن را بالا می‌برند و باعث افزایش انرژی خواهند شد اما در مقابل آن، خاصیت اسیدی بسیار زیادی دارند و ممکن است در شما اختلال ایجاد کند و شمارا دچار مشکل کند. همچنین استفاده زیاد از کافئین برای کبد بسیار مضر است و باعث ترشح فراوان اسید معده می‌شود.
  3. مصرف کافئین‌ها می‌تواند به‌طور موقت و لحظه‌ای باعث افزایش اشتها در افراد شود و به همین دلیل پرخوری را به همراه خواهد داشت که این خود یکی از عوامل چاقی و افزایش کالری در بدن است. پس از مصرف کافئین در طول مدت‌زمان کوتاهی به دلیل افزایش و بالا رفتن متابولیسم بدن، ممکن است در فرد احساس گرسنگی به وجود آید و این امر موجب پرخوری و افزایش وزن خواهد شد.
  4. نکته‌ی مهم دیگری که درباره‌ی کافئین و نوشیدنی‌های کافئین دار وجود دارد این است که اگر این نوشیدنی‌ها و یا مواد کافئین دار در شب مصرف شوند، باعث می‌شوند که نتوانید بخوابید و شمارا بیدار نگه می‌دارند. این امر به دلیل آن است که کافئین باعث می‌شود فعالیت مغز افزایش یابد و به همین طریق سطح هوشیاری بالا می‌رود و درنتیجه مغز نمی‌تواند بخوابد و توانایی بیدار ماندنش افزایش می‌یابد.

به همین دلیل است که برخی از افراد برای شب‌بیداری و انجام کارهای خود در شب، از نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده می‌کنند و یا برای درس خواندن این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند تا هم‌سطح هوشیاری‌شان بالا رود و هم از خواب‌آلودگی دور شوند.

البته به این نکته مهم توجه کنید که اگر شما به خوردن قهوه و بیداری در شب عادت کرده‌اید پس از مدتی متوجه خواهید شد، زمانی که از خواب بیدار می‌شوید احساس خواب‌آلودگی و کسالت خواهید داشت و می‌توان گفت: که این واکنش به دلیل همان کافئین مصرفی در بدن می‌باشد و متناسب شما و بدنتان، به کافئین بیشتری برای سرحالی نیاز دارد و بدین‌صورت شما اعتیاد به کافئین پیدا می‌کنید.

پس می‌توان نتیجه گرفت که کافئین نمی‌گذارد خواب عمیق و خوبی را داشته باشید و حالت هوشیاری مغز را در طول خواب حفظ می‌کند. همچنین کافئین زیاد اثرات منفی و مخربی را بر روی تمرکز و حواس بدن خواهد داشت. پس در خوردن کافئین زیاده‌روی نکنید و تعادل را حفظ کنید.

  1. اگر شما فردی هستید که در طول روز حدود ۳ تا ۴ فنجان قهوه و یا ۶ تا ۷ عدد فنجان چای مصرف می‌کنید، این بدان معنا می‌باشد که شما مصرف کافئین بسیار بالایی را، دارید و درواقع به نوشیدنی‌های کافئین دار اعتیاد و وابستگی پیداکرده‌اید.

ولی به این نکته توجه کنید که نوشیدن و مصرف زیاد مواد کافئین دار در بدن باعث خستگی مفرط، دل‌پیچه‌های ناگهانی و شدید، سردردهای شدید، نوسانات خلقی، تپش بالای قلب، خشم و عصبانیت می‌شود و این حالت‌ها برای چند روز متوالی در بدن شما خواهند ماند. پس از خوردن زیاد مواد کافئین دار دوری‌کنید.

حال به یک جمع‌بندی کلی می‌پردازیم و درواقع می‌توان گفت: که نوشیدنی کاپوچینو از قهوه تهیه می‌شود و قهوه جز یکی از مواد کافئین دار می‌باشد و خواص و ویژگی‌های متعددی را به همراه دارد. ولی برای لاغری به میزان زیاد توصیه نمی‌شود و اگر زیاد از حد مصرف شود حتی جواب معکوسی را خواهد داد، پس در خوردن مواد کافئین دار به‌خصوص در دوران رژیم لاغری خود، تعادل را حفظ کنید.